Menu główne
45 -
HISTORIA, ZASIĘG I INSTYTUCJE KRAJOWE
I. Wprowadzenie
W IMIĘ BOGA MIŁOSIERNEGO, LITOŚCIWEGO
„Dzisiaj udoskonaliłem dla was waszą religię
i obdarzyłem was w pełni Moją dobrocią;
wybrałem dla was Islam jako religię”.
[Święty Koran 5 : 3]
Polscy Pionierzy Szyickiego Islamu
Szyicka muzułmańska wspólnota wyznaniowa, obchodzi tym roku 45. rocznicę swojego istnienia w Polsce. Jej oficjalnym przedstawicielem prawnym, zachowującym kanoniczną zwierzchność religijną jest Islamskie Zgromadzenie Ahl-
Dzięki misyjnemu zaangażowaniu i determinacji Imama Rusnaka, islam szyicki zyskał szerokie rozpowszechnienie na terenie całego kraju. Nasz Imam jest pierwszym w historii rodowitym duchownym szyickim i misjonarzem, który odegrał kluczową rolę w propagowaniu wiary wśród lokalnej społeczności. Jego autorytet oraz nauczanie przyczyniły się do nawrócenia dziesiątek osób na wyznanie szyickie, co znacząco wzmocniło i rozwinęło tutejszą wspólnotę szyicką.
Ponadto, Imam Rusnak jest główną postacią konsolidującą liczne, często podzielone środowiska muzułmańskie, i silnym symbolicznym spoiwem, które jednoczy całą społeczność szyicką w kraju. Jego aktywność i charyzma przyczyniły się do budowy trwałych więzi wewnątrz wspólnoty, a także do jej lepszej reprezentacji i postrzegania na zewnątrz.
Misją i głównymi celami Zgromadzenia są działania na rzecz mniejszości muzułmańskiej w Polsce i w Europie, organizacja i aktywizacja życia religijnego swoich wyznawców, reprezentowanie interesów wspólnoty na zewnątrz i wobec organów administracji państwowej, a także propagowanie wartości islamskich, myśli i nauk czystego islamu Proroka Muhammada (saws) i jego Ahlul Bayt (as) [2].
Wielonarodowa społeczność szyickich muzułmanów
Według szacunkowych danych, liczebność społeczności szyickiej wynosi ok. 6 -
Według danych GUS z 2018 r. ogólna liczba wyznawców islamu wynosi 41,6 tys. osób [3].
Grupa szyicka to społeczność bardzo zróżnicowana i stanowiąca prawdziwą mozaikę narodowościową, gdyż w jej skład wchodzą różne diaspory, mniejszości etniczne i narodowe. Zgromadzenie Ahl-
Członkami tej mniejszości wyznaniowej są imigranci, uchodźcy, biznesmeni, studenci i dyplomaci z Iranu, Iraku, Syrii, Turcji, Egiptu, Tunezji, Maroka, Sudanu, Libanu, Arabii Saudyjskiej, Jemenu, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Omanu, Kuwejtu, Indii, Bangladeszu, Pakistanu, Azerbejdżanu, Gruzji, Armenii, Tadżykistanu, Afganistanu, Bułgarii, Rumunii, Albanii, Macedonii Płn., Bośni i Hercegowiny, Wlk. Brytanii, Francji, Austrii, Niemiec, Czech, Słowacji, Szwecji, Danii, Rosji, Ukrainy, USA oraz rdzenni Polacy (głównie konwertyci), nieliczni Kurdowie, Palestyńczycy i inni Afrykańczycy. Szyickich muzułmanów możemy dziś spotkać w każdym województwie naszego kraju. Należy jednak pamiętać, że drzwi naszego Zgromadzenia nie są zamknięte
Oczywiście, podane wyżej dane szacunkowe, przedstawiają jedynie przybliżone wartości i w miarę ich napływania, są weryfikowane i sprawdzane pod względem zgodności ze stanem faktycznym. Jednakże, podawane w mediach i publikacjach naukowych dane na temat liczebności całej społeczności muzułmańskiej (czyli 15-
Według raportu (Mapping the Global Muslim Population) amerykańskiego centrum badawczego the Pew Forum on Religion & Public Life z października 2009, w Polsce było wówczas 48 000 muzułmanów, w tym ok. 4800 szyitów [4]. A więc zagraniczne źródła informacyjne są o wiele dokładniejsze niż krajowe ośrodki badawcze i statystyczne.
Na terenie Polski mieszka obecnie około 2 milionów osób pochodzących z Ukrainy. Nie posiadamy dokładnych danych, ilu wyznawców islamu spośród około 1,5-
Według danych GUS pochodzących z przedostatniego Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań (NSP), przynależność do Islamskiego Zgromadzenia Ahl-
II. Islamski Ruch Szyicki w Polsce – krótki rys historyczny
Początki powstania szyickiego ruchu islamskiego w Polsce datują się na rok 1976, kiedy zaczęły się kształtować podstawy Zgromadzenia i pierwsze nieformalne grupy muzułmanów szyitów w Warszawie i jej okolicach. Składały się one z młodych Polaków-
Mimo trudnych warunków, liczba wyznawców biorących udział w działalności Stowarzyszenia Muzułmańskiego i jego sympatyków zaczęła systematycznie wzrastać, przekraczając w ciągu kilku lat liczbę ponad 100 osób. Ten okres był początkiem formowania się nowej społeczności muzułmańskiej szyickiej na terenie Polski.
IZAB pionierskim projektem w Europie Środkowej i Wschodniej.
W odpowiedzi na rosnące potrzeby wiernych, 3 kwietnia 1979 roku w Pruszkowie powstało Stowarzyszenie Braci Muzułmańskich. Podczas Zebrania Założycielskiego ustalono wstępny program działania i wybrano pięcioosobową Najwyższą Radę Islamską, która miała stanowić zarząd organizacji i pozwalała sformalizować przywództwo nad wspólnotą. Na czele tej nowej struktury stanął Hazrat Ryszard Ahmed Rusnak, duchowy ojciec i założyciel szyickiej wspólnoty muzułmańskiej w Polsce. Był on pierwszym w historii naszego kraju, rodzimym szyitą, któremu powierzono władzę religijną i administracyjną nad całą krajową społecznością szyicką.
Powstanie Stowarzyszenia Braci Muzułmańskich było pionierskim wydarzeniem w skali krajów bloku komunistycznego, tworząc pierwszą szyicką organizację muzułmańską. Było to doniosłe wydarzenie także w historii europejskiego islamu, zwłaszcza dla szyickiej społeczności muzułmańskiej w Europie Środkowej.
Nowopowstałe stowarzyszenie stało się głównym czynnikiem budowy i konsolidacji polskiego szyizmu. Grupa młodych aktywistów rozpoczęła misyjną akcję islamsko -
Rok 1979 jest oficjalną datą powstania na terenie Polski lokalnego ruchu islamskiego jednoczącego wyznawców szyickiej szkoły islamu (ithna asharija) pod jednym sztandarem. Wysiłki członków Stowarzyszenia znacząco wpłynęły na ożywienie życia religijnego i rozwój islamu szyickiego na terenie całego kraju, a podwarszawskie miasto Pruszków stało się kolebką i duchową stolicą polskiego szyizmu. Obecnie, najwięcej wyznawców mieszka w Warszawie, ale Pruszków
Oficjalnym zwierzchnikiem Zgromadzenia Ahl-
Jego Eminencja Szejk Ryszard Ahmed Rusnak zdobył szerokie uznanie dzięki swojemu zaangażowaniu w promowanie dialogu międzyreligijnego oraz współpracy z różnorodnymi organizacjami na arenie międzynarodowej. Jego działalność nie tylko umacnia pozycję szyickiej wspólnoty w Polsce, ale również przyczynia się do budowania mostów porozumienia pomiędzy różnymi tradycjami religijnymi.
Naczelny Imam Polski odgrywa kluczową rolę w duchowym i organizacyjnym rozwoju wspólnoty szyickiej w naszym kraju. Dzięki jego wysiłkom, lokalna społeczność szyicka zyskała stabilne fundamenty i stała się istotnym elementem religijnego krajobrazu Polski. Jego autorytet oraz nauczanie przyczyniły się do nawrócenia wielu osób na wyznanie szyickie, co znacząco wzmocniło i rozwinęło tę wspólnotę.
Ponadto, Szejk Rusnak jest prawdziwie rewolucyjnym przywódcą i główną postacią konsolidującą różnorodne, często podzielone środowiska muzułmańskie, tworząc silne, symboliczne spoiwo, które jednoczy całą społeczność szyicką w kraju. Jego charyzma i niezłomność w dążeniu do celów wspólnoty sprawiają, że jest on nie tylko duchowym przywódcą, ale również inspiracją dla wielu wiernych.
III. Współpraca międzynarodowa
Przełomowym momentem dla rozwoju islamu szyickiego w Polsce, była wizyta przedstawicieli Ahl-
Islamskie Zgromadzenie Ahl-
Nawiązano liczne kontakty z innymi ośrodkami szyickimi w wielu krajach świata, w tym obu Amerykach, Europie, Azji i Afryce. Znacząca pozycja w świecie islamu przyczyniła się do tego, że przywódcy polskiego Zgromadzenia są niejako ambasadorami Polski na Bliskim Wschodzie; zapraszani są na liczne konferencje religijne, międzyreligijne, polityczne i pokojowe, oraz biorą aktywny udział w realizacji istotnych projektów różnych organizacji muzułmańskich. To ukazuje, że szyici są nieliczną, ale znaczącą wspólnotą religijną, która zyskuje coraz większe znaczenie w kraju. Zgromadzenie Ahl-
-
Uwagi:
[1] – Zgromadzenie jest organizacją zagraniczną afiliowaną przy Światowym Zgromadzeniu Ahl al-
http://www.ahl-
[2] – Ahl ul Bayt -
[4] -
[5] -
Źródło: Serwis Biura Naczelnego Imama Polski